| ||
در گذشته نوشتهها روى پوست حیوانات نوشته مىشد، بعدها کاغذهاى دستساز ساخته شدند. | ||
| ||
سطح کاغذهاى دستساز کاملاً صاف و بدون خدشه نیست و تاروپود آن نیز کاملاً بههم پیوسته نیست. براى رفع خدشه و استقامت کاغذ و آمادگى براى مرحلهٔ بعدی، کد مهُرهزنى است، باید کاغذ را با مواد و شیوههاى مختلف آهار زد. از جمله آهار با گل ختمی، با شیرهٔ گندم، با سریشم، با اسپرزه، با تخم خیاز، با نشاسته را مىتوان نام برد. | ||
براى داشتن درخشش در کاغذهاى طلایی، باید قبل از نقاشى آن را آهار زد. یک روش سفیدهٔ تخممرغ است که با زاج دقیق شده باشد که با قلم موى پهن و ظریفى بر روى کاغذ مىمالند. سپس آنرا با صدف مىمالند تا خوب براق شود. | ||
| ||
نوعى تزئین بر روى کاغذ است. براى اینکار مقدارى صمغ را با شیوۀ خاصى روى کاغذ مىپاشیدند و سپس ورقههاى نازک طلا را به آن مىچسباندند. تکههاى طلا روى صفحه درخشش خاصى مىیافت. از این کاغذ در حواشى کتب و اوراق گرانبها استفاده مىشد. | ||
کاغذ رزفشان نیز شیوهٔ دیگرى در تزئین کاغذ بود. در این روش ابتدا روى کاغذ مقدارى نشاسته با صمغ مىمالیدند و سپس ذرات زر را روى کاغذ مىپاشیدند و از آن براى کتب نفیس و یا حواشى مرقعات و اوراق نفیس استفاده مىکردند. | ||
| ||
کاغذ ابری، نوعى کاغذ تزئینى است که از دورهٔ تیمورى به بعد در ایران رایج گردید. ابرىهاى همدان و کشمیر معروف بوده است. | ||
ساخت این کاغذ را از اختراعات و ابداعات ایرانیان ساکن هند دانستهاند و گفتهاند که اختراع میرمحمد طاهر بوده است که این شخص در عهد شاه طهماسب به هند سفر کرد و طریقهٔ ساخت آن را یافت. کهنترین سندى که دربارهٔ کاغذهاى ابرى موجود است، سرگذشت شهابالدین مروارید بیانى کرمانى (۸۸۴ تا ۹۰۶ هـ.ق.) است که نوشتهآند او سازنده افشان، غبار و رنگآمیزى ابرى کاغذ بوده است و اسناد دیگرى نیز دربارهٔ این کاغذ موجود است. | ||
کاغذ ابرى که کاغذ سایهدار نیز گفته شده از قرن پانزدهم هجرى براى حاشیهٔ صفحات کتابها، درون جلد کتابها و گاه خود صفحات بهکار مىرفته است. خطاطان از این کاغذ براى خوشنویسى استفاده مىکردهاند. امروزه روشهاى ابرى کردن را تنها عدهٔ اندکى مىدانند. اما شکل سادهتر آن که 'نقش بر آب' گفته مىشود، امروزه رواج بیشترى دارد. | ||
| ||
کاغذ سمرقندى از معروفترین و مرغوبترین کاغذهاى مورد مصرف در سدههاى میانى دوران اسلامى است که در شهر سمرقند ساخته مىشد. این کاغذ جزء اولین کاغذهاى ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجرى مسلمانان به کمک کاغذسازان چینى اولین کارگاه ساخت آن را در سمرقند برپا کردند و از این شهر به سایر بلاد اسلامى راه یافت. این کاغذ به کاغذ چینی، هندى و خراسانى نیز معروف بوده است. | ||
| ||
خان بالیغ کاغذ بسیار مرغوبى است که در شهر پکن (خان بالیغ) ساخته مىشد. جنس کاغذ بسیارى از کتب و اوراق خطى نفیس ایران از این کاغذ است. | ||
| ||
شامى نوعى کاغذ سفید و بسیار شفاف و لطیف بوده که منسوب به شهر شام مىباشد. |
به نام خدا
گزارش نشست انجمن اسلامی معلّمان سبزوار با مدیر کل محترم آموزش و پرورش خراسان رضوی
در شامگاه مورخ93/2/3 جناب آقای دکتر سید جواد حسینی(مدیر کل محترم آموزش و پرورش خراسان رضوی) در محل مدرسه ی غفوری سبزوار به جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان سبزوار پیوستند و در یک نشست صمیمی، به نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات همکاران فرهنگی که در زمینه های مختلف اداری، مالی و دیگر مسایل آموزش و پرورش بود؛ گوش فرا دادند و در پایان نیز به تک تک این موارد، به صورت مشروح پاسخ دادند.
خلاصه ای از اهم موارد مطرح شده
در ابتدا پس از خوش آمد گویی، خلاصه ای از فعّالیّت های انجمن اسلامی معلّمان سبزوار در دو دهه ی گذشته به سمع و نظر حاضرین رسید و سپس، حضّار در جلسه، موارد ذیل را مطرح نمودند:
1- درخواست تقویت و حمایت نهادهای مدنی آموزش و پرورش از جمله؛ انجمن اسلامی معلّمان و...
2- طرح پیشنهاد ایجاد صفحه ای مجزّا در پارلمان مجازی معلّمان به صورتی که همکاران بتوانند نظرات خود را آزادانه، مطرح کنند.
3- ابراز نارضایتی همکاران از برداشت مقرّری ماه اوّل با این توضیح که در سال های گذشته کسر مقرّری ماه اوّل به این مقدار نبوده است.
4- بازنگری در قانون تفاوت تطبیق که منجر به نابرابری در پرداختی احکام همکاران فرهنگی گردیده است.
5- ابراز دغدغه همکاران از فراز و فرود نهادهای صنفی و مدنی در آموزش و پرورش و پیشنهاد تقویت ساختار این نهادها که با تغییر سیاست ها، به انزوا کشیده نشوند.
6- انتقاد نسبت به عدم صدور احکام رتبه بندی معلمان که در سنوات قبل اجرا گردیده است.
7- پیشنهاد شد که روزی در مدارس به نام "روز کیف سبک" یا "روز بدون کیف" که مطرح شده است، اجرایی شود.
8- طرح پیشنهاداتی در زمینه ی تغییر رویکرد بیمه ی طلایی. به عنوان مثال: اعمال تخفیف؛ به عنوان یک پارامتر تشویقی، در سال های بعد به همکارانی که از این خدمات در سال جاری استفاده نکرده اند.
9- ابراز تشکّر از ایجاد پارلمان حقیقی معلمان خراسان رضوی و ارایه ی پیشنهاداتی در جهت تقویت آن.
در ادامه؛ آقای حسینی ضمن عرض تشکّر از اعضای انجمن اسلامی معلّمان سبزوار، به کیفی بودن این جمع اشاره نموده و ابراز داشتند که از تقویت این گونه نهادهای مدنی و صنفی، حمایت خواهند کرد.
ضمناً ایشان در زمینه ی مسایلی مانند: برداشت مقرّری ماه اوّل و تفاوت احکام ناشی از تفاوت تطبیق و همچنین رتبه بندی معلمان، فرمودند که: آن چه انجام شده؛ نصّ صریح قانون بوده که چه بسا در سال های قبل به درستی انجام نشده و اکنون موجب بروز مشکلات فراوانی شده است.
وی همچنین اشاره نمود که پارلمان حقیقی معلمان در کنار پارلمان مجازی، با هدف مشارکت بیشتر معلمان در فرآیند تصمیم گیری آموزش و پرورش شروع به کار نموده است.
ایشان در پایان، مطرح نمودند که تنها راه رسیدن به شرایط مطلوب برای ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان؛ اضافه نکردن به حجم این خانواده ی بزرگ می باشد که در گذشته به صورت غیر منطقی رشد کرده است.
در خاتمه؛ انجمن اسلامی معلمان سبزوار ضمن تشکّر فراوان از ایشان که با حوصله و سعه ی صدر، پاسخگوی همکاران خود بودند، امید دارد که این برادر فرهیخته و مدیر توانمند بتواند در راستای تحقّق اهداف بلند دولت تدبیر و امید گام های مؤثّر در آموزش و پرورش برداشته و چون گذشته، منشا اثرات خیر در زمینه ی فعالیّت های خود باشد.
انجمن اسلامی معلّمان سبزوار